FSC Certificering

Actieplan voor FSC in Congobekken

Tijdens de FSC Business Encounter in Gabon hebben vijftig marktpartijen en FSC gezamenlijk een actieplan opgesteld om te komen tot een verdubbeling van het areaal FSC-gecertificeerd bos in de regio. Aan de meeting in Libreville namen zowel houtkopers uit Europa deel, als houtaanbieders uit het Congobekken.

Het actieplan is het resultaat van een open dialoog tussen de deelnemers over de toekomst van de bossen in het Congobekken. Ook zijn de uitdagingen waar verantwoord bosbeheer voor staat in kaart gebracht. Doel van de afspraken is een flinke groei van vraag en aanbod van FSC-gecertificeerd hout uit dit gebied, om daarmee verantwoord bosbeheer in deze regio te stimuleren.

De groep Europese kopers en aanbieders in de regio formuleerden samen een ambitie met zes speerpunten:
• Er komt een ‘green lane’ voor FSC binnen de EUTR-regeling;
• Minder bekende houtsoorten (LKTS) worden gepromoot om de biodiversiteit van het bos te benutten en te beschermen;
• De waarde van verantwoord bosbeheer voor klimaat, water en biodiversiteit (ecosysteemdiensten) moet beter gewaardeerd worden;
• Er komt een lobby richting Aziatische bedrijven om hout in te kopen uit verantwoord beheerde bossen;
• Kostenreductie voor boscertificering;
• Meer bewustzijn creëren bij eindgebruikers dat gebruik duurzaam tropisch hout nodig is voor bosbehoud.
De acties worden omgezet in een plan van aanpak.

Voor meer informatie: zie de bron van dit artikel: Houtwereld 6 juli 2018

Een keer kennismaken?

Graag komen we vrijblijvend bij u langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bel me voor een vrijblijvende afspraak:
06 – 43 56 35 56.

Mailen kan natuurlijk ook:
ruud@houtcertificering.nl

Of u vult het onderstaande formulier in en wij nemen contact met u op.

Uw naam*

Uw email *

Uw telefoonnummer *

FSC Certificering
Ruud de Boer (1961) is een ervaren FSC/PEFC COC lead auditor en zet de opgedane kennis in om u te helpen op FSC/PEFC gebied met oplossingen die altijd naadloos passen in uw bestaande manier van werken. Trefwoorden hierbij zijn: klant staat centraal, doelgericht, afspraak = afspraak, no-nonsense. Lees meer.