OCP Online Claims Platform

In de loop van 2014 gaat FSC (internationaal) het zogenaamde “OCP Online Claims Platform” uitrollen. Dit is een internet applicatie waarbij alle FSC certificaat houders op den duur enkele elementen van hun inkoop-facturen (geen prijzen) uploaden naar een wereldwijde database. Dit lijkt op het eerste gezicht een extra administratieve belasting maar zal naar verwachting op den duur juist de lastendruk verlagen. Daarnaast helpt het ook om de betrouwbaarheid van FSC claims te verbeteren (minder fraude mogelijkheden). Zo is bijvoorbeeld voorzien dat u een bericht krijgt als er iets verandert aan het certificaat van één van uw leveranciers. Ook helpt OCP bij (de voorbereidingen voor) de jaarlijkse audit met bijvoorbeeld leverancierslijsten.

Het is nu mogelijk om proef te draaien in de OCP-omgeving. U kunt dan inkoopgegevens invoeren, maar deze worden niet permanent bewaard. In de loop van 2014 zal FSC een beslissing nemen over het definitief invoeren van het systeem.

Certificaathouders kunnen vanaf 1 april 2014 het volgende alvast doen:

  • Registreren voor het gebruik van OCP (dit kan op ocp-info.fsc.org);
  • Uw gegevens controleren, bevestigen en zo nodig corrigeren (bijv. de correcte naam van uw bedrijf)
  • Uw FSC leveranciers uitnodigen om een link aan te gaan binnen de OCP-omgeving;
  • Uitnodigingen van klanten accepteren (dit moet binnen één maand na de uitnodiging gebeuren).

De komende tijd zal naar verwachting meer bekend worden over de invoering van “OCP”. Lees hier meer: ocp-info.fsc.org)